2 نوامبر 2023- مهارکننده‌های کوترانسپورتر-2 سدیم-گلوکز (SGLT2i) دارای مزایای قلبی و کلیوی برای بیماران مبتلا به دیابت و بدون دیابت هستند که فراتر از ایندیکیشن اولیه آنها برای کاهش سطح قند خون است. در آزمایشات بالینی، خطر عوارض جانبی جدی با SGLT2i کم بوده است، اما نتایج ایمنی  SGLT2iدر بیماران مبتلا به سرطان ناشناخته است.

یک مطالعه جدید خطر عوارض جانبی مرتبط با SGLT2i را در بیماران دیابتی که به سرطان نیز مبتلا هستند، نشان داد. یافته های این تحقیق در نشست انجمن نفرولوژی آمریکا(ASN) در هفته کلیه  2023- 1تا 5 نوامبر- ارائه خواهد شد.

در این مطالعه، محققان پیامدهای 3872 بیمار مبتلا به دیابت و سرطان که SGLT2i برای آنها تجویز شده بود و نتایج 3189 بیمار مبتلا به دیابت و سرطان که داروی دیابت دیگری به نام آگونیست های گیرنده پپتید 1 شبه گلوکاگون (GLP-1 RA) برای آنها تجویز شده بود، را ارزیابی کردند.

در مقایسه با GLP-1 RA، SGLT2i با خطر بالاتر کتواسیدوز دیابتی (تجمع اسیدها در خون) و شکستگی همراه بود اما خطر آسیب حاد کلیه و عفونت دستگاه ادراری را کاهش داد. هیچ تفاوتی در بروز هیپوولمی (از دست دادن مایعات)، فشار خون پایین و عفونت تناسلی بین گروه‌های SGLT2i وGLP-1 RA  وجود نداشت.

دکتر عایشه شیخ، نویسنده مسئول این مقاله از مرکز سرطانMemorial Sloan Kettering ، گفت: این اولین مطالعه برای ارزیابی نتایج ایمنی SGLT2i در بیماران مبتلا به دیابت و سرطان است. یافته های این مطالعه می تواند به تصمیم گیری پزشک و بیمار در مورد خطرات SGLT2i در این بیماران کمک کند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-11-sodium-glucose-cotransporter-inhibitors-safe-patients.html